Thatsup-team-2022_01

Välkommen 🤗

valkommen

Välkommen till kulturboken, boken om oss på Thatsup!

Tillsammans med Fredrik Jungstedt och Richard Stiller, grundade jag Thatsup 2008 eftersom vi tyckte att det saknades en sajt där man kunde läsa om vad som händer i stan. Det kommer jag att berätta mer om senare i boken.

Vi skapade den här kulturboken för att visa vilka vi på Thatsup är och hur det är att jobba här. Kanske är det din allra första dag? I så fall; varmt välkommen! Vi är glada att du är här och hoppas att du kommer trivas.

Sedan dag ett har vi samlat de grymmaste människorna på respektive område på Thatsup. Det är ingen slump att Fredric Engelbrecht och Johanna Lagerkranser, som var företagets första anställda, har jobbat här sen 2013 eller att Sam Brandhildh och Fredrik Jungstedt började jobba med Thatsup på sidan av vid starten 2008 (och senare joinade på heltid). På samma sätt är det heller ingen slump att du nu är här.

Din prioritering den närmaste tiden är att ta in så mycket information som möjligt av det som kastas åt ditt håll. Det kommer kanske kännas övermäktigt, men ta det lugnt! Första tiden ska vara helt kravlös (säg till om det inte känns så!), och du kommer att klara det! 👊🏻

Det fina med kulturboken är att du inte bara kommer lära känna Thatsup, den kommer också att fungera som ett bra hjälpmedel för framtiden. Målet är att du ska känna att du kan återvända till den för att hitta relevant information eller hämta kraft och helt enkelt vara stolt över att du är en del av Thatsup.

Återigen, vi är glada över att du är med oss, ny som gammal. Trevlig läsning!

adam

Adam Linders
VD & grundare

Lämna skorna vid dörren

Känn dig som hemma! Lämna skorna vid dörren. Tofflor får du av oss. Är du anställd får du välja ut ett par som vi bekostar, medan om du är på besök får du några val. Antingen lånar du några av våra gästtofflor: big foot- eller unicorn-tofflorna brukar vara populärast. Annars kanske ett par mysiga Uggs eller ett par Birkenstock kan behaga? Som gäst går bra att behålla skorna på om du vill, bara du lovar att inte smutsa ned våra fina mattor. 😉 Eller så går du i strumplästen bara! 🤷‍♀️

Precis som hemma, alltså.

Ny på jobbet

1-ny-pa-jabbet2

Vi har alla varit nya på jobbet; det är okej att inte kunna allt från början. Tillsammans ser vi till att alla nyanställda på Thatsup får en bra start. En bra start innebär gadgets, swag, glitter eller vad du nu väljer att kalla det. Det betyder också att ett paket väntar på ditt skrivbord för dagen* med vad du kan tänkas behöva.

Några saker som du definitivt kommer att få dina första dagar är diverse hårdvara, lite merchandise, en todo-lista, en kalender med en relativt välfylld första vecka, diverse inlogg och olika former av utbildningar.

Har du inte redan blivit fotograferad ännu lär vi boka in en tid för det snarast. Fundera på vad du vill ha för maträtt på din ”spexbild” – gärna en som ingen annan redan har! Här kan du se vad alla andra valt.

Någon gång under din första vecka har vi också en tradition att bjuda dig och ditt team på lunch på något trevligt ställe i närheten, typ Tranan eller Rolfs Kök. 😋

För oss är det viktigt att du snabbt förstår vem du är och hur du passar in hos oss. Vi vet att du känner pressen av att leverera, men vi vill att du först slappnar av och låter oss lära dig allt vi kan, sen får du briljera. Du kommer att sitta tillsammans med alla delar av företaget under din första vecka. Vi kräver inte att du ska kunna kod om vi anställt dig för att bli säljare, men vi vill att alla ska ha en viss förståelse för vad kollegorna jobbar med. Du också, redan efter din första vecka. Det är också det enklaste sättet för dig att förstå vårt syfte och vår vision. Plus att du lär känna alla, vilket kanske är det allra viktigaste.

*Vi tror på frihet, frihet att inte fastna i gamla rutiner eller stolar. Rotation är bra.

Mission

Thatsup är en ny typ av restaurang- och stadsguide. Vårt syfte är att hjälpa människor att hitta stans guldkorn. Enkelt att säga; väldigt svårt att uppfylla. Det är därför det finns så många som gör det, men så få som gör det bra. Vi fyller tomrummet.

Vi gör det genom vår guide, Thatsup.se, samtidigt som vi med våra produkter Thatsup Premium, Thatsup Web och Thatsup Social Media förändrar vi hur lokala verksamheter marknadsför sig online, samtidigt som vi hjälper våra besökare att hitta den bästa upplevelsen för just dem.

Syfte

Grodan Kungliga Operan är ett exempel på ett guldkorn (det måste dock inte vara inrett med guld för att vara ett guldkorn 😉)

Allt är möjligt med OKR

På Thatsup arbetar vi med OKR, som står för Objectives och Key Results. OKR är en populär metod för att mäta och följa upp mål inom ett företag. Välkända företag som Google, Tesla och Amazon använder sig av metoden och eftersom vi också satsar på världsdominans gör vi det också. 😜 Skämt å sido. Fördelarna är ett förbättrat fokus och alignment inom organisationen, ökad transparens och tydliga arbetsprocesser. Vi sjösatte vårt OKR-program för första gången 2019, och sedan dess har vi förbättrat och format det utefter vad som passar vårt sätt att jobba på bäst.

En OKR består normalt sett av följande komponenter:

  • Objectives (O): Vart vill vi? Målet - t.ex. “Ta oss till Antarktis”
  • Key Results (KR): Hur vet vi om vi är på rätt väg? Mätvärden för att mäta hur långt vi har kommit mot Objetivet - t.ex. “Distansen till Antarktis”
  • Initiatives: Vad måste vi göra för att komma dit? Saker vi faktiskt måste genomföra för att ta oss närmare målet - t.ex. “Bygg en båt som klarar av förhållandena” 

Respektive team har egna arbetsmetoder för att genomföra sina initiativ och nå de satta målen och vi brukar följa upp månadsvis.

Ultimat OKR

1

En ultimat OKR påminner om en vision, men brukar vara lite mindre luddigt. Många har olika definitioner av vad en vision är, men den stora skillnaden är att medan en vision brukar vara i princip omöjlig att uppnå är den ultimata OKR:en lite lättare att ta på.

⭐️ Vår ultimata OKR är att göra det enkelt att hitta den bästa lokala upplevelsen, oavsett vem eller var du är ⭐️

Den definierar tydligt vårt syfte och vår vision, är kort och koncis, men samtidigt djup och innehållsrik:

  • Thatsup ska vara för alla
  • Vi ska finnas överallt
  • Tjänsten ska vara lättillgängligt och snabb
  • Guidar till de bästa upplevelserna, oavsett om det är en krog eller en frisör, eller budget eller lyx
  • Smaken är som baken och Thatsup ska guida till en upplevelse som passar just dina preferenser

Allt vi gör ska gå att koppla till vår ultimata OKR. 

Värderingar

1.2

Din attityd kommer att påverka ditt beteende. Ditt beteende kommer att påverka din omgivning och hur vi väljer att se saker, och hur vi beter oss mot varandra gör stor skillnad. Du har kraften och möjligheten att skapa den Thatsup-värld du vill, för dig själv och dina kollegor.

2019 tog vi tillsammans fram våra värderingar och satte ord på vilka värden vi tycker är viktiga hos oss på Thatsup. Vi har växt en hel del sedan dess, välkomnat nya medarbetare till teamet och etablerat oss på nya marknader. Denna tillväxt har gett oss insikten att det är en pågående process att skapa och upprätthålla en stark företagskultur. Vi har en ständig strävan efter att leva upp till våra Core Values för att skapa en positiv och motiverande arbetsmiljö. Genom att främja integritet, öppenhet, ansvarstagande, samarbete och passion, skapar vi en kultur som gynnar personlig och professionell tillväxt, samtidigt som vi arbetar tillsammans för att uppnå våra gemensamma mål.

Vi är stolta över de framsteg vi har gjort sedan starten och vi ser fram emot att fortsätta att utveckla vår företagskultur och förstärka våra Core Values på Thatsup. Genom att ha en stark och framgångsrik företagskultur kan vi bättre betjäna våra användare och samhället och fortsätta vara en pålitlig och påverkande aktör inom vår bransch.

Laganda 🤜🤛

På Thatsup har vi en stark teamkänsla och vet att vi är starkare tillsammans. Vi är passionerade, motiverade och strävar ständigt mot att bli bättre som lag. Det är viktigt att ha rätt person på rätt plats och vi strävar efter att skapa en kultur där alla kan växa och utvecklas gemensamt. Våra olikheter kompletterar varandra och det är genom att arbeta som ett team som vi kan nå våra mål. För att alltid bibehålla en stark laganda ser vi till att regelbundet ge oss själva utrymme att umgås. Det kan vara under lunchen, vid festligheter eller genom workshops. Eftersom vi är verksamma inom krog och nöjen är det enkelt för oss att hitta tillfällen att umgås utanför arbetsplatsen. Detta ger oss möjligheter att lära känna varandra bättre, utveckla vår samarbetsförmåga och bygga ett starkt team. 

Respekt 🫶

Hos oss är det högt i tak och här under ryms vänlighet, acceptans, öppenhet och tålamod. Detta gäller både för oss som jobbar på Thatsup, men även gentemot våra kunder och samarbetspartners. Vi tror på jämlikhet och alla som arbetar här, oavsett befattning eller roll, är lika viktiga. Genom att vara en platt organisation spelar alla medarbetare en väsentlig roll i att nå våra mål och visioner. Vi ska alla känna oss uppskattade och respekterade för det arbete vi utför. Det handlar också om respekt gentemot varandra. Vi tycker inte alltid likadant, men vi lyssnar, tar in varandra åsikter och tänker till innan vi pratar. Vi ställer upp för varandra när det behövs, även om det inte alltid är inom ramen för vår roll. 

image_4

Trygghet 💙

På Thatsup ska du känna att det är tryggt att gå till jobbet varje dag. För oss handlar det om mycket mer än bara att undvika olyckor och skador. Vi vill skapa en miljö där alla känner sig inkluderade, respekterade och välkomna. Diskriminering, trakasserier eller härskartekniker är aldrig okej i någon form och vi jobbar aktivt för att förebygga och motverka sådana beteenden. Samtidigt vill vi främja öppenhet och ärlighet där det känns tryggt och välkommet att komma med idéer, men även att kunna erkänna misstag utan rädsla för konsekvenser. En stark företagskultur skapas genom att ha en trygg arbetsplats där alla känner sig respekterade och accepterade. Det är då den riktiga magin sker: Alla kan prestera på sin högsta nivå och organisationen kan uppnå sin fulla potential.

Tillgänglighet 🎯

På Thatsup är vi övertygade om att saker inte behöver vara onödigt svåra. Vi tror på att förenkla processer så mycket som möjligt utan att tumma på kvaliteten. Enkelhet är en grundläggande del av vår kultur och kan appliceras på allt vi gör, från arbetskulturen och de verktyg vi använder, till våra kunders rapporter och avtal. Vi strävar efter att göra vår webbplats intuitiv och användarvänlig, och våra texter är utformade för att vara lättlästa och begripliga. Vi strävar efter att upprätthålla en tydlig, direkt och transparent kommunikation som genomsyrar hela företaget. Vi är specialister inom vårt område, samtidigt som vi kommunicerar på ett tillgängligt sätt som passar en bred publik.  Alla medarbetare ska ha tillgång till relevant information och kunna uttrycka sina åsikter och idéer fritt. 

Excellens ⭐️

Du är inte på Thatsup av en slump, du är här för att vi tror på dig. Genom att ha höga ambitioner, och en vilja att bli bäst på det du gör, hjälper du oss att nå framgång. Vi är alla människor med olika erfarenheter, kompetenser och perspektiv, men det är just dessa olikheter som gör oss starka. Det spelar ingen roll om du ska skriva en text, ta en bild, programmera en ny funktion, förverkliga en idé eller brygga en kopp kaffe – vi gör allt med kvalitet och vill alltid bli ännu bättre! Vi har chefer och  teamleaders för att ge stöd och hjälp, inte för att dominera eller diktera. På Thatsup är huvuduppgiften för våra chefer att stötta sina kollegor genom att lyssna och säkerställa att alla har de bästa förutsättningarna för att utföra sina arbetsuppgifter på bästa sätt. Genom att ta tillvara på varandras styrkor och kompetenser kan vi tillsammans skapa en dynamisk arbetsplats där alla trivs och presterar på topp. 

Trovärdighet 👌

För oss är det viktigt att alla har förtroende för Thatsup, våra användare, kunder, samarbetspartners och medarbetare. Vårt uppdrag är tydligt: att alltid erbjuda aktuella och ärliga tips, samtidigt som vi sätter integritet högt på vår agenda. Vi lägger stor vikt vid att skapa en stark och effektiv organisation där varje medarbetare spelar en viktig roll med en vilja att utvecklas.  Vi jobbar ständigt med att hålla en högre standard på vårt användarmaterial än andra liknande plattformar, vilket är en långsiktig strävan som lockar besökare till Thatsup. På samma sätt hanterar vi relationen med våra kunder - vi är ärliga och transparenta i vårt samarbete, vilket skapar en vilja att arbeta tillsammans med oss. Allt börjar dock hos oss själva. Vi kan lita på varandra, vi tar ansvar och vi tror på det vi gör. 

Core-values

Agnes, Ida och Anneli tar reda på vilken som är Stockholms godaste kanelbulle.

Tonalitet

Vår tonalitet varierar lite baserat på vem texten är riktad mot och var den finns.

När det kommer till vår interna kommunikation, på framför allt Slack (vårt internchatt), är den än mer avslappnad. Här kan man stava fel, säga ”fan va nice!” och strunta i att börja nya meningar med stor bokstav. Så länge man följer våra core values; att vara vänlig, öppen, engagerad m.m., så kan man uttrycka sig precis som man vill. Var alltid dig själv! ☝️

Vår tonalitet i extern kommunikation är normalt sett, som du förhoppningsvis märkt, ganska avslappnad. Det ska aldrig vara slarvigt eller dåligt språk, men vi är inte rädda för att använda slang, blanda in engelska ord som försvenskats eller använda ord som en jurist kanske skulle undvika. Vi vill skriva på ett trivsamt och familjärt sätt och vi använder GÄRNA emojis! 🥳🤸‍♀️🌈🍾

På sajten genomsyrar vår tonalitet all text. Den känns igen genom att den är informativ, alternativt svagt positiv. Sedan starten har vi också gått efter mantrat ”Vi tipsar bara, vi varnar aldrig”. Vi är ett positivt företag, som alltid försöker se det bästa i verksamheter, och personer också för den delen. Om ett ställe har dålig service, men fantastiska hamburgare, så kommer vi att fokusera på hamburgarna.

Denna devis lever vi också efter när det kommer till recensioner. Recensera gör man som privatperson, och utöver att man måste följa våra riktlinjer så kan man ha precis vilken tonalitet man vill. Utöver sajtens generella riktlinjer finns några policies specifikt för oss som jobbar på Thatsup: 

  • Du som jobbar med försäljning får inte skriva recensioner.
  • Om du känner en person som äger eller jobbar med verksamheten, affärsmässigt och/eller privat, får du inte recensera verksamheten i fråga. 
  • Recensionen måste vara ärlig.
  • Recensionen får inte vara negativ (som helhet). Recensioner med betyg 1-2 får inte publiceras, och betyg 3 endast om recensionen som helhet är positiv. Detta innebär absolut inte att du ska sätta ett högre betyg än vad du tyckte, eller att du ska skriva något som inte är sant (se punkten ovan). Om du tycker negativt om en verksamhet så ska du helt enkelt inte recensera den bara.

En annan sak som kanske inte har så mycket att göra med hur vi skriver, utan vad vi skriver, är att vi undviker att skriva om rabatter och erbjudanden. Vi fokuserar allt på kvalité.

Är du redaktör får du självklart en separat utbildning kring vår tonalitet.

Tonalitet

Intern kommunikation

Slack är vårt främsta kommunikationsverktyg. Om du inte redan vet vad det är, så kan man likna det med WhatsApp eller Messenger, fast bättre och anpassat för grupper och företag. Här finns det kanaler för allt du kan tänkas behöva: från #socialevents och #redaktionella-tips, till #buggrapportering och #idé-diskussioner. Självklart kan man också skriva privat till varandra eller gruppchatta.

Mail används faktiskt inte särskilt mycket i vår interna kommunikation. Slack har liksom ersatt hela den biten. Det är mest om externa personer är inkopplade.

Nu låter det som att vi lever i en digital verklighet. Allt måste inte ske digitalt, vi kan prata med varandra IRL också. Vi sitter trots allt i princip bredvid varandra varje dag.

Gemensamt månadsmöte sker en gång per månad. Vår VD, Adam, drar en presentation om viktiga händelser samt genomgång av våra viktigaste KPI:er. Varje team berättar även vad de har på gång och gjort under månaden. Presentationen går så klart också ut skriftligt för alla som inte kan delta. Vi äter också en lyxig frukost tillsammans! 😋

Regelbundna teammöten har alla teams; hur ofta varierar från team till team. Någon gång per vecka brukar vara det vanligaste.

Personliga utvecklingssamtal (PU-samtal) har vi med jämna mellanrum. Hur ofta varierar individuellt. Däremot brukar vi alltid ha en stor utvärdering varje år, som vi kallar för PUP, personlig utvecklingsplan. Du kommer också att få sitta med vår People & Culture Manager en gång per år för ett extra samtal om hur du har det på Thatsup. 

"Frukost med VDn" görs i mindre grupper i olika konstellationer varje månad. Adam bjuder in och vi pratar om vår kultur och Thatsups utveckling. Här föds många idéer. 

När vi ändå är inne på möten. På Thatsup tror vi på möten med ett syfte, inte möten för mötens skull. Det finns få saker som är så ineffektivt som att ha massa ineffektiva möten stup i kvarten. Vi är supernoga med att alla möten ska ha ett tydligt syfte och vara effektiva.

Fordelar-vi-gillar

Du passar in

Thatsup-team-2022_01

Oavsett vad gillar att göra eller vem du än är så passar du in på Thatsup. Våra olikheter leder till perfektion.

Vår kultur är resultatet av bra människor, starka värderingar och just olikheter.

Tanken är också att det ska vara lätt att få ihop din tid på Thatsup med ditt övriga liv. Det finns alltid kaffe, minst två sorters mjölk, öl (för fredag-eftermiddagar 😉), en chans för återhämtning och en stor flexibilitet för hur och när du jobbar. Känns det oklart om vad det betyder i praktiken finns vi här för exempel.

Frihet under ansvar

Dolly toppade Billboard-listan med Working 9 to 5 år 1981. Nu har det gått ett par decennier sen dess och många företag har, tack och lov, börjat överge detta mantra. Thatsups grundare var inte ens påtänkt 1981 och därför har det alltid varit en självklarhet att man anpassar sina arbetstider efter vad som passar ens liv bäst. Sen är det självklart att vi måste sköta våra jobb och jobba minst den tid vi får betalt för. Det säger sig självt.

På Thatsup tror vi på frihet och flexibilitet. För oss är resultatet alltid viktigast. Vissa av oss är på kontoret kl 8, och går kl 17. Andra kommer kl 11 och går 19:30. Några tränar på lunchen, andra äter extra lång lunch. 

Även om du, precis som många andra hos oss, jobbar ganska normala kontorstider, är flexibla arbetstider en stor fördel. Ta mikrostress till exempel. Om du börjar klockan 09:00 sharp varje morgon och någon skäller ut dig om du kommer 09:08; vad händer då om du missar bussen, försover dig en timme eller bara är lite segstartad på morgonen? Du kommer garanterat att få en usel start på dagen. Stress är djävulens påfund. Dessutom måste någon skälla ut dig – vilket är nästan lika hemskt som att faktiskt bli utskälld. Lose-lose. Ett annat exempel kan vara om du behöver göra ett ärende; kanske gå till tandläkaren eller bara inhandla en födelsedagspresent till någon. Ska du då behöva bli nervös och gå till någon och be om lov, eller ännu värre, inte ens få göra det? Det finns mängder av fördelar med flexibla arbetstider. Vi behöver nog inte räkna upp dem för dig.

Det var lite om frihetsdelen. Ansvarsdelen handlar så klart om att sköta sina åtaganden, att jobba den tiden man får betalt för osv. Det vanligaste misstaget vi ser här är att man blir bekväm, arbetar normala arbetstider (säg 9-17:30), men man går och tränar på lunchen som blir 2,5 timmar, man går kl 15 på fredagar, en gång i veckan gör man något privat ärende och då och då kör det ihop sig med barnen osv osv osv. Allt det där är så klart helt okej, men eftersom 5-10 timmar snabbt försvinner från veckans arbetstid gäller det att man också jobbar mer andra tillfällen. Du rapporterar inte din tid och det finns så klart ingen som klockar dig, men vi är ett högpresterande gäng som vill mycket och dina kollegor lär snabbt känna av om du har dålig arbetsmoral.

Vi måste även visa på eget ansvar när det kommer till det dagliga arbetet. Ingen kommer att hålla dig i handen och säga vad du ska göra hela tiden. Det gör vi de första veckorna, men sen ansvarar du till stor del själv för hur dina dagar ser ut. Du har alltid ett starkt stöd från dina kollegor, och det finns alltid någon att fråga om du är osäker på hur du ska gå vidare, men arbetet är överlag väldigt självständigt.

Frihet-under-ansvar

Fördelar vi gillar

För oss är det självklart med fördelar men det kan vara bra att repetera. Speciellt när man behöver en balja kaffe för att vakna på morgonen! Självklart finns det även ett stort utbud av fin-te (och påsar, om du vill att det ska gå fort). Ibland finns det gofika och ölkylen står alltid välfylld. Vill du bära Thatsup-logon med stolthet så har vi grymt sköna tröjor och mössor som passar perfekt när det börjar bli kallt ute.

Sex veckor semester är en fördel som många av oss värderar högt. Vill du ha ännu mer semester? Vi har ofta möjlighet att ta någon extra vecka tjänstledigt om man skulle vilja.

Vi är alltid lediga på klämdagar, dock vi skippar halvdagar istället. Vi får också alltid ledigt när vi fyller år. 🥳 Klart man inte ska jobba när man fyller år!

För att alla ska må bra och hålla sig så friska som möjligt får vi ett friskvårdsbidrag, som är 5000 kr/år (vilket är det maximala Skatteverket tillåter). 🧘

Väldigt få som börjar på Thatsup har några krav på, eller tankar om, pension. Alla borde ha det! Tjänstepension blir för de flesta skillnaden mellan att ha ett fattigt eller rikt liv när man blir gammal, om man inte är väldigt bra på att spara själv vid sidan av. Den genomsnittliga allmänna pensionen (som alla får som arbetar och betalar skatt) var 11 791 kr före(!) skatt år 2016. Det är alltså vad man ska klara sig på om man inte har sparat ihop några pengar privat eller haft tjänstepension.

En tjänstepension om 1500 kr/mån från att man är 28 år till att man är 70 (de flesta av oss lär jobba så länge) med i snitt 7% avkastning/år resulterar i ca 5 miljoner kronor.

En tjänstepension från relativt ung ålder innebär normalt sett alltså att man kan plocka ut ett antal miljoner kronor när man går i pension. Med andra ord förmodligen mycket mer givande än om vi hade fått lite högre lön idag istället, vilket hade kostat företaget ungefär lika mycket. Tjänstepensionen på Thatsup är 4,5% beräknat på vår grundlön och gäller för alla som har fyllt 28 år och är tills vidare-anställda på heltid. Om vi vill har vi också alltid möjlighet att löneväxla, vilket innebär att man växlar lön mot pension. Företaget toppar då med 5% extra (pga det är ungefär så mycket billigare att betala ut pension kontra lön). Våra pensioner har inga eller mycket låga avgifter (man väljer själv beroende på hur man vill att pengarna ska förvaltas), eftersom avgifter kan ha stor påverkan på pensionen på lång sikt.

Flexibla arbetstider är en stor fördel och i vissa roller finns det till och med möjlighet att jobba från någon annan del av världen.

Sen är vi ju en krog- och nöjesguide; självklart blir det en hel del roliga sidoaktiviteter. Mer om det nedan.

Välkommen hem till oss

Vi har haft ett par kontor genom åren, men det var inte förrän mars 2019 som vi fick något att skryta med. Vi är så himla glada över vårt kontor. Det är inte bara det att det ligger ett stenkast från Lilla Ego, 2 min promenad från Flippin Burger eller har Grusgrus på krypavstånd. Det är också exakt så bra som vi alltid drömt om att det skulle vara. Mjuka snygga heltäckningsmattor, höj- och sänkbara skrivbord och olika former av arbetsplatser beroende på om man känner för att arbeta vid ett skrivbord, ett community table eller i en soffgrupp. 

Är det kallt slår vi på värmen, svettas man drar vi på AC:n och alla kan reglera både musik och ljus med mobilappar. I konferensrummet kan du koppla upp dig på storskärm för möten remote när t.ex. halva tech-teamet jagar bort kylan på Bali eller Göteborgsteamet ringer in för teammöte. Självklart allt trådlöst!

Kanske är du en espresso-missbrukare, älskar bubbelvatten eller föredrar te. Fear not, vi har både en Moccamaster, espressomaskin, fin-te från NK och kolsyremaskin. Föredrar du din varma dryck pimpad har vi laktosfri eller havremjölk. Trefikat kräver ofta just fika och det är inte ovanligt att det finns någons hembakade kladdkaka, bullar eller kanske en saftig apelsin. Folk som fikar ihop stannar ihop har vi hört, så vi fikar.

Vi har kul!

Eftersom vi jobbar med att guida folk till saker att hitta på, så blir det väldigt naturligt att vi gör det mycket själva också. Vi gör ofta saker tillsammans, från aktiviteter till middagar.

Varje dag är en fest på Thatsup skulle vi lite kaxigt kunna säga, men ibland blir det mer glitter än vardagsglitter. Vi har minst två fester om året som lätt blir legendariska och AW:s som lätt glider över i en helkväll på lokal.

Om vi når högt på våra mål brukar vi också åka på en episk konferensresa också!

Karriär

Visst pratade vi om att det förmodligen är din allra första dag på Thatsup? Ta ett par djupa andetag och se dig omkring. Försök bara ta in så mycket som möjligt av det som sker runt dig. Gillar du välkomnandet, människorna och känslan? Toppen, då kommer du att gilla Thatsup också. Om du gillar oss och hänger kvar kommer det alltid att finnas en plats för dig om du gör jobbet. Vi har funnits i mer än 10 år och har inga planer på att sakta ned och sluta driva oss själva framåt. Det finns sällan en tydlig karriärstege, och vi ogillar hierarkier, men den roll du har idag behöver inte vara den roll du har om tre år. Vi växer snabbt och förhoppningsvis växer du med oss. Fokusera på vad du kan göra nu, imorgon och om 10 år samtidigt som du är med och utvecklar vår kultur.

Utvecklas

Förändras, förädlas och utvecklas. Vi behöver alla utvecklas, även om det kan se olika ut från person till person. Alla heltidsanställda har möjligheten att komma in med förslag på konferenser, kurser och klasser som de skulle vilja gå på. Självklart finns det en process för hur det ska gå till.

1. Berätta om det i god tid så att både jobb och utbildning kan planeras in.
2. Skicka en länk till utbildningen till din närmaste chef.
3. Berätta varför det skulle vara relevant för dig.
4. Ha ett förslag på schema bifogat för hur det i praktiken ska fungera att balansera jobb och utbildning.
5. Vad kostar det och vad behöver du från Thatsup?
6. När du är tillbaka från konferensen, kursen eller klassen vill vi att du delar med dig av din kunskap; både skriftligt och i en presentation.

Hittar du ett event som vid första anblicken inte alls passar in men som du skulle vilja gå på? Gå på det, ta igen den tiden sen.

IMG_3295

Att ligga i våra airbeds utvecklas man inte så mycket av, men det är väldigt skönt.

Gör fel!

Var aldrig rädd för att göra fel. Ingen kommer att skälla ut dig. Det är mycket bättre än att inte våga ta egna initiativ eller vara kreativ. Inget lär en så snabbt som misstag. Undvik dock att göra samma fel upprepade gånger.

Var inte heller rädd för att fråga! En fråga är aldrig dum, och vi lovar att du får ett vänligt svar oavsett vem av dina kollegor du frågar om något.

gorfel

Albert fucking Einstein, hörde du det?!

Stöd

Vi flyger för det mesta, men ibland faller vi. Det kan vara någon i vår närhet som går bort, en relation som är uppslitande eller så behöver vi tid för att läka oss själva. Det kommer påverka jobbet och då är det bra att veta: Thatsup kommer att fånga dig om du faller. Hur vi fångar dig beror på vad som har hänt och hur du vill att det ska gå till i samråden med en eventuell läkare. Ta kontakt med din närmaste chef om det skulle hända.

Code of conduct

Här skulle det kunna komma spaltmeter efter spaltmeter av en massa goda råd och regler men på Thatsup handlar vårt uppförande om tre ord: använd sunt förnuft.

Vi är alla vuxna*, det speglar vårt uppförande. Här kommer några punkter vi åtar oss att följa:

  • Om jag är säljare recenserar jag inte men är fri att lägga upp bilder och skapa listor.

  • Vi utnyttjar aldrig vår position på Thatsup till att få fria måltider, bonusresor eller annat som på något sätt kan anses vara att bryta mot lagen. Sen är det självklart att jobba på Thatsup kommer med någon gratismåltid ibland, framför allt om du är säljare. Igen: använd sunt förnuft.

  • Om vi misstänker att någon av våra kollegor har ett problem med alkohol eller droger pratar vi med vår närmaste chef.

  • Intressekonflikter. Vi är noggranna med att undvika att ta beslut som skapar eller som skulle ses på som att vi tar beslut baserat på våra individuella intressen istället för vad som är det bästa för Thatsup. Vi är transparenta om de beslut vi tar.

  • Vi läser, skriver eller pratar aldrig om konfidentiella saker på offentliga platser exempelvis caféer, flygplatser och hissar. Vi har kontroll över var vår känsliga information finns och använder säkerställda rutiner för att hantera detta. Detta gäller även när vi inte längre är anställda på Thatsup. Om du är osäker på om något är konfidentiellt eller inte - fråga någon i ledningen.

  • Vi representerar inte Thatsup på sociala medier eller i PR-sammanhang om vi inte har fått direkt ansvar för detta. Det betyder alltså att vi inte ger t.ex. svar på tal i konflikter som kan uppstå och där vår första känsla är att vi vill ”skydda jobbet”.

  • Vi åtar oss att följa alla våra uppsatta policys.

*Nåja, någorlunda åtminstone.

teamet

Historian bakom

Vi vill gärna att alla våra medarbetare känner till hur Thatsup grundades och det långa hårda jobb som ligger bakom. Det är en unik, intressant och på många sätt komisk historia. Vår grundare Adam Linders berättar den långa versionen här (tl;dr? Läs korta versionen):

Grunden till Thatsup lades redan hösten 2007, något halvår efter att jag tog studenten, när jag och Richard Stiller spånade på vad vi kunde hitta på vid sidan av butiksjobbet på NK. Vi kom fram till att vi saknade en sajt där man kunde läsa om vad som händer i Stockholm. Vi tog kontakt med Fredrik Jungstedt (som jobbar heltid på Thatsup sen 2016), som jag kände genom skolan och som nyligen hade börjat jobba som utvecklare. Tillsammans drog vi igång ”WhatsupSthlm”, som bestod av fyra nöjesbloggar: Uteliv, Musik, Mode, Utställning. Första designen gjorde Richards bästa kompis, Sam Brandhildh (som jobbar heltid på Thatsup sen 2018), åt oss gratis.

IMG_3690

Richard och Jungstedt, 10 år senare

Processen för att ta fram namnet WhatsupSthlm bestod av en dialog som såg ut ungefär så här: ”Vi ska ha en sajt om vad som händer”…”Helrör.se”…”Hehe, lite för oseriöst kanske. Whatsup då?”…”Det blir grymt”…”Hmm, whatsup.se är det någon jobbig kärring som äger”…”Vi kör WhatsupStockholm då?”…”Det låter bra, men är så långt, vi kör WhatsupSthlm”. Så här i efterhand borde vi kanske varit lite noggrannare med namnet - jag återkommer till det.

Tanken var att Jungstedt skulle få 10 000 kronor för att bygga WhatsupSthlm. Jobbet blev dock betydligt större än väntat. Sajten tog mer än dubbelt så lång tid att bygga som planerat. Till en början höll vi oss över ytan genom att låta Jungstedt komma hem till Richard och plocka de grejer han ville ha. 😬 Jag tror det mest uppskattade var en gammal Playstation Portable, och Richard blev lite upprörd över att förlora sina tofflor helt plötsligt utan förvarning. 😂

När vi väl var klara ville vi addera en stor funktion (en väldigt tidig version av vår nuvarande utforskare, skulle man kunna säga) som ytterligare skulle fördubbla arbetstiden. Dessutom insåg vi att vi skulle vilja utveckla sajten ständigt, så det blev väldigt naturligt att Jungstedt fick vara med i bolaget som delägare och medgrundare, istället för som konsult. Ett beslut som jag så här 10 år senare verkligen kan bekräfta var det rätta.

Lagom till lanseringen i maj 2008, något halvår efter att vi drog igång, sa jag upp mig från NK för att helhjärtat satsa på WhatsupSthlm. Eftersom jag fortfarande hade tak över huvudet och mat på bordet hemma hos föräldrarna, tänkte jag att jag skulle klara mig på mina besparingar på ca 30 000 kronor tills jag kunde få en lön från WhatsupSthlm, vilket jag beräknade skulle ta ungefär ett halvår (🤦‍♂️).

thatsourstory-whatsup1

Tidig version av WhatsupSthlm

Jag var vid det här laget nyss fyllda 20 år och som ni kanske förstår var nivån ganska låg, på det mesta. Vi fick uppfinna hjulet lite på nytt kan man säga, eftersom vi inte hade någon erfarenhet över huvud taget. Pengar fanns det inte ett öre av. Kapitalanskaffningar och sånt var det liksom inte tal om på långa vägar, jag tror inte ens att jag visste vad det var. Även om jag lärde mig längs vägen så förstod jag att det aldrig skulle ha gått, eftersom bolaget i princip inte hade något värde och idén i sig var inget unik. Bara en idiot hade investerat i det som fanns då. 😂 Så vi fick investera vår tid. De redaktörer som skrev inläggen på bloggarna gjorde det ideellt.

Vi lanserade sajten för allmänheten den 18 maj 2008 och mottagandet var över förväntan. Den månaden hade vi 7 000 unika besökare och resten av året snittade vi runt 10 000. Betydligt mindre än vad vi har per dag nuförtiden, men det kändes mycket då!

Den sommaren träffade jag Fredrik Fernström av en slump på en afterwork ute på restaurang Bryggan på Lidingö. En gemensam kompis introducerade oss och efter att jag hade berättat om WhatsupSthlm frågade han om vi inte kunde ses på ett möte veckan därpå. Det slutade med att han gick in som delägare i företaget för att hjälpa oss att få igång försäljningen. Återigen var inga pengar inblandade, utan vi fick köpslå med andelar och Fernström fick investera sin egen tid. Vilket inte ska underskattas.

thatsourstory-fernstrom

Fernström, 10 år senare

Jag kommer ihåg att jag efter första mötet med Fernström var lite ”blown away” över hur försäljning fungerade. För mig hade en säljare alltid varit en jobbig jävel som försöker tvinga en att köpa något via telefon. All annan försäljning trodde jag fungerade så att kunderna köper det som de vill köpa, och företagen säljer det som kunderna vill köpa. Jag trodde helt enkelt att kunder skulle komma till oss och köpa bannerannonser. Dessutom trodde jag att man betalade det pris som stod på sajters ”Annonsera”-sida. Jag kan avslöja att det inte riktigt är så det fungerar och än idag 10+ år senare täcker intäkterna för banners inte ens kostnaderna för min egen lön. Som tur var lär jag mig saker ganska snabbt åtminstone.

Fernström och Richard gav sig ut på stan för att testa. Efter kanske tio timmars dörrknackning förstod vi att detta blir nog ganska tufft.

År 2008 hade vi intäkter på totalt kanske 15 000 kronor, max. Majoriteten från kompisar som mer sponsrade oss snarare än köpte något av värde. Som ni förstår var lönen jag hoppades på denna höst väldigt långt ifrån att bli verklighet. Alla ideella redaktörer och liknande skulle dessutom gå före så klart. Jag kommer ihåg att den första redaktören som fick någon ersättning över huvud taget fick 20 kronor per blogginlägg. Jag tyckte det var en helt okej ersättning! 😂 Nog för att inläggen var väldigt kortfattade, men det var ändå svårt att komma upp i någon vidare ersättning.

Men vi jobbade på med sajten och förutom att publicera mängder av blogginlägg om vad som händer så började vi fylla upp vår utforskare med profiler för lokala verksamheter, däribland restauranger. Vid den här tiden skrev vi faktiskt inte ens om restauranger på sajten i övrigt.

Då kom jag på snilleblixten att börja sälja utökade profiler, där man som kund får bilder och en mer utförlig beskrivning. Inför säljstart paketerades det som en ”Avancerad profil” för 199 kronor/månad med 12 månaders bindningstid. I det ingick fotografering, texter och att vi dessutom skulle publicera information om events de hade. Hälften av intäkten skulle dessutom gå till säljaren. Behöver jag berätta att detta var tufft att få ihop ekonomiskt? Jag vet inte hur jag räknade riktigt, men jag kommer ihåg att jag var i extas.

Fram mot jul började vi leta säljare. Jag kommer ihåg åtminstone tre gamla kompisar som testade. Bara provision, så klart. Vi lyckades få in någon kund eller två. Diplomat, Soap Bar, Fem Små Hus och Pet Sounds Bar är några av de första som jag minns. Många av de första kunderna fotograferade jag själv – Fredrik Rollman (som är fast anställd hos oss sen 2018) anslöt inte förrän något år senare. Inte konstigt att kunderna inte alltid var nöjda med bilderna… 😬

Det var dock inte förrän vi fick Camilla Agardh (som är partner och styrelseledamot idag) att testa sälja i början av 2009, som det faktiskt lossnade. Vi omsatte 600 Tkr det året, vilket gjorde att vi kunde börja betala våra skribenter, vilket förenklade mycket. Ett år senare än planerat kunde jag också själv börja ta ut en lön kring existensminimum, vilket låter jobbigt, men faktiskt var helt fantastiskt med tanke på hur jag hade levt de senaste 18 månaderna. Det tog ytterligare ett år innan jag fick en låg, men ”riktig” lön och där och då, efter nästan tre år, kan man väl säga att vi hade lyckats bygga ett någorlunda fungerande, om än kanske inte långsiktigt hållbart. Det året, 2010, omsatte vi runt 1,5 mkr.

camilla-agardh-01

Camilla, 10 år senare

De kommande två åren gick allting sakta men säkert framåt. 2011 nådde vi en omsättning runt 2 mkr, men 2012 tappade vi kunder i ungefär samma takt som vi fick in nya. Samtidigt utvecklades företaget, utöver försäljningen, långsamt. Det var dock svårt att göra det snabbare. Organisationen var så begränsad. Jag själv på heltid, Camilla på kanske halvtid och frilansredaktörer. Jungstedt (CTO) några kvällstimmar här och där. Att ta in pengar var fortfarande inte ett alternativ - det fanns inte riktigt något av värde.

thatsourstory-whatsup2

En senare version av WhatsupSthlm

Sommaren 2012 specade jag upp det som skulle bli vår nya sajt. Allting skulle bli nytt: funktion, design och till och med namnet!

Det gick som bekant ganska snabbt när vi valde namn. Problemen med namnet var så många att jag inte ens har utrymme att skriva om hälften av dem här, men ni kan ju tänka er att försöka växa med ett namn vars domäner och varumärke är upptaget i precis varenda land i hela världen. Eftersom ett namnbyte är jobbigt, och vårt dåvarande fungerade hyfsat så länge vi inte skulle växa utanför Stockholm, körde vi på och försökte bygga ett varumärke så gott det gick. 

En dag fick vi ett mail med hot om rättsliga åtgärder för att vi inkräktade på deras varumärke. Jag deppade ihop rejält och skickade vidare hotet till Camilla, tillsammans med en bild av vår logotype där jag hade gjort om W:et till ett T och sa på skämt att vi kommer behöva byta namn till ”Thatsup”, som vid tillfället kändes som ett skämt, men som i efterhand skulle visa sig vara briljant.

Vi lyckades hålla oss undan från de rättsliga åtgärderna, trots att även WhatsApps amerikanska jurister, hörde av sig vid ett senare tillfälle.

Men med den nya sajten som jag hade börjat skissa på hade vi högre ambitioner. Vi ville bygga ett starkt varumärke som gick att växa med. Vi spånade länge på nya namn, men så fort vi hittade något som ens var någorlunda bra så var domäner och varumärke taget – oftast redan i Sverige, annars internationellt. 

"Thatsup" då? Det hade ju startat som ett skämt, och därför såg vi det som ett skämt. Men en dag gick det upp för mig: ”Thatsup” är perfekt. Det beskriver vad vi gör, men är samtidigt inte ett ord/uttryck man använder; vilket gör det till vårt eget. Att de flesta domäner, och samtliga varumärken i hela världen var lediga var nästan för bra för att vara sant. Det finns inga förutom vi som heter Thatsup – i hela världen. ✌️

Thatsup-1

En tidig skiss av Thatsup

Nog om namnet. Det gick långsamt framåt men jag kämpade på och till slut, hösten 2013, nådde vi en punkt då vi var redo för nästa steg:

Trafiken hade växt till över 100 000 unika/månad. Dessutom var det rätt typ av trafik, som vi kunde tjäna pengar på.

Vi kunde vara resultatbaserade med vår produkt och fokusera på värdet det faktiskt genererade för våra kunder, snarare än ”det verkar nice och är billigt (men vi har egentligen ingen aning om vad det faktiskt ger)”, vilket gjorde erbjudandet långsiktigt hållbart. Det blev lättare att sälja, vi kunde ta mer betalt och kunderna stannade längre.

Vi hade lyckats skapa ett överskott på ca 300 000 kronor som vi kunde använda för att anställa en säljare och redaktör på heltid.

Vi hade en tydlig plan för hur WhatsupSthlm skulle bli Thatsup.

Sagt och gjort. Runt årsskiftet 2013/14 anställde vi Johanna Lagerkranser och Fredric Engelbrecht (som båda jobbar kvar hos oss än idag). Från den dagen gick vi in i den andra fasen av vårt företags historia. Vi blev ett riktigt företag. Med ett "riktigt" kontor som det satt folk på varje dag. Om man nu kan kalla det riktigt kontor när det saknas både ljus, syre och är en gammal lägenhet som inte renoverats på åtminstone 40 år...

Något som dock fortfarande gick långsamt var utvecklingen av vår nya sajt, eller av Thatsup som vi hade börjat kalla det då. Från att jag började skissa upp sajten sommaren 2012 tog det 3 år innan vi faktiskt kunde lansera den 2 juni 2015. Så lång tid tar det att bygga en omfattande plattform med lite kvällstimmar här och där från en utvecklare.

Året efter kunde vi anställa Jungstedt på heltid och sedan dess har även utvecklingen rullat på i ett högt tempo. Samma år fick vi pris som Sveriges bästa livsstilssajt av IDG/InternetWorld i deras Topp100-utnämning som de haft sen slutet på 90-talet. Det var en gammal dröm som gick i uppfyllelse när vi hamnade på den listan och sen blev vi utnämnda varje år innan de la ned i corona.

Thatsup-2

Thatsup vid lansering

Med lanseringen av Thatsup kom en väldigt ofärdig user content-del och community. Samtidigt var det svårt att utveckla den så snabbt, eftersom vi varken hade designer eller community manager inhouse.

2018 gick vi in i den tredje fasen av företagets utveckling. Vi anställde Sam Brandhildh som företagets första designer, samma person som alltså designade vår första version gratis, så det kändes bra att ”betala tillbaka” med ett jobb tio år senare. Samtidigt anställde vi Ida Berzén, som blev vår första community manager. Båda jobbar kvar hos oss idag. Med dessa två tjänster var det som att vi lade de sista två pusselbitarna i organisationspusslet. Nu var det bara att få pusslet att växa. Samma år utökade vi även redaktionen och techteamet. Vi anställde lika många personer under 2018 som vi hade gjort totalt under företagets historia innan dess. Detta år började vi även utveckla Thatsup Web.

2019 började vi skala upp, framför allt säljet. Efter sommaren lanserade vi även Thatsup Web och fick in våra första kunder. Vi började även förbereda bolaget för en internationell expansion under 2020. På hösten började de ge resultat. Vi klev in i ett momentum starkare än någonsin tidigare.

Momentumet höll i sig till första veckan i mars 2020, då vi sprang rakt in i corona-väggen. På bara några veckor tappade vi halva vår omsättning och det blev helt omöjligt att sälja. Hela organisationen korttidspermitterades och företaget gick på halvfart till och med att restriktionerna släpptes i september 2021.

Omedelbart när corona-restriktionerna togs bort återkom vårt momentum. Vi slog säljrekord på säljrekord och på nytt återupplivades våra drömmar om en internationell expansion.

Jag har gjort detta i typ 15 år nu och jag har aldrig haft roligare än vad jag har idag. Vi är i ett otroligt spännande skede där nya idéer föds och genomförs på löpande band. När detta skrivs är vi på väg in i företagets fjärde fas och mitt i rekryteringsprocessen av engelska redaktörer i London. 

Det är otroligt coolt att vi har lyckats skapat något som så många använder och uppskattar, men som är så svårt att få att fungera. Det finns en uppsjö av tjänster liknande Thatsup, både i Sverige och internationellt, men ytterst få går runt, ännu färre med tillväxt. Men av alla fantastiska saker vi har byggt, är jag ändå mest stolt över teamet och kulturen. Det är sammansvetsat, otroligt kompetent och vi har kul tillsammans både på jobbet och när vi hittar på saker.

Adam Linders, mars 2022

Skärmavbild 2022-03-13 kl. 17.03.23

Adam, 15 år senare